Monday 13 October 2014

Demam Denggi : Bahaya Ke?

Sambung balik menegenai demam denggi. Semua orang tahu yang demam denggi ni berpunca dari nyamuk Ades. Yang ada belang kat body sexy dia tu.. Belang color hitam dan putih. Tak ubah macam color baju banduan dalam cerita katun masa kecik kecik dulu.

Kalau nak ikutkan, demam denggi nie memang bahaya. Kuman denggi nie akan masuk join sama dengan darah dan akan melepaskan racun (toksid) dan akan menyebabkan platlet darah menjadi rendah. Pada masa sekarang nie, kadar normal 150 hingga 400. Dan seseorang yang dijangkiti dengan kuman denggi nie, kalau tahap kritikal adalah pada paras 20.

Semalam allhamdulillah wife aku dah discharge dari KPJ. Risau gila. Cuma risau aku dia tak tak tau la.. anak anak pun tak tau yang aku risau. Kalau diaorang tengok aku risau, sure diaorang lagi down.. especially Uzma. Baru cakap sikit dah nak nangis.. gembeng..

Hari pertama masuk KPJ, blood platelet ok lagi .. dalam 96 macam tu.. tu pun jenuh nak cek.. sebab wife aku kan kulitnya tebal.. so champion nurse dan dr kat situ try amik darah, semua tak dapat dapat.. sian dia,, semua tempat kena try cucuk.. sampai kat jari dan kaki pun dia try amik darah jugak..

Masuk hari kedua kat KJP, platelet turun jadi 80 je.. hari kedua kat hospital mean, hari ke 3 demam.. masuk hari ke 3, blood platelet semakin turun jadi 40 je.. dan hari ke 5 paling mengejutkan bila platelet tinggal 22 je.. masa tu dr cakap mungkin ada error sebab mungkin darah jadi beku dan reading mungkin tak accurate. Petang tu test sekali lagi, pun readingnya sama jugak.. so meaning, bacaan pagi adalah accurate la.. suhu badan masa tu still tinggi lagi.. lebih kurang 38.7 sampai 39.. suhu orang demam.

Apa yang aku boleh buat adalah. tawakal. at the same time, aku jugak ada baca blog orang lain yang saudara mara dia kena denggi jugak.. ada yang suggest minum jus daun betik, minum sup ketam, minum jus buah jambu, minum jus kiwi dan macam macam lagi.. ada satu website jual ubat jinliyuan.. dia nie jual tablet utk kita bancuh dengan air dan minum..

Cuma dua benda je yang saya try, pertama tablet jinliyuan tu dan yang kedua jus daun betik. Yang daun betik ni mmg susah nak cari.. ye la kan, duduk taman perumahan mana nak cari daun betik kan.. so, terpaksa la cari kat kampong sebelah.. nasib baik jumpa.. bila dapat je daun betik tu, aku sejam untuk memastikan getahnya hilang dan blend dengan air yang minimum.. campur sedikit gula bagi hilang rasa pahit.. hehe

bila dah siap blend apa semua, dapat la dalam setengah botol air mineral (75ml). Risau jugak aku, kot aku bagi kat wife aku, terus sakit perut ke apa.. so aku dengan rasa tanggungjawab, merasa dulu ramuan yang aku buat tu.. perghhhhh rasanya memang pahit gila.. ada la dua teguk aku rasa... tapi memang pahit.. dua tiga jam la jugak pahitnya tak hilang..

yang kedua nie, just tablet.. senang sikit nak makan, tapi aku Tanya banyak kali jugak pada supplier ubat tu.. cara nak makan apa semua.. kalau ikut normal situation, tablet nie kena campur dengan 5 liter air masak.. then minum macam biasa.. kalau dah biasa minum, boleh jadikan satu tablet 1 liter air..

untuk orang yang sakit denggi nie, cara makannya lain pulak.. kena makan satu biji dan minum dua gelas air suam dengan segera. pas tu setengah jam sekali kena minum air segelas.. bila dah dua jam.. kena makan sebiji lagi.. sampai la, kita test darah kita dan blood platelet naik.. so kita dah boleh stop makan tablet tu..

yang nie tak seksa sangat.. cuma seksanya sebab banyak minum air la..

Ok. yang jus daun betik tu, wife aku mmg susah nak telan la.. sebab pahit gila.. dapat la dia minum dua tiga teguk.. pas tu nak termuntah.. haha.. seksa aku tengok.. tapi sebelum tu dia tak tau yang aku pun dah test jugak.. hehe..

yang tablet tu.. pagi dia start makan.. ok je nak telan tablet tu.. cuma tu la.. banyak minum air sampai sebu perutnya.. sian dia...

bila petang, allhamdulillah, platlet dah naik balik jadi 30.. still tak ok lagi sebenarnya, cuma tu la kan.. atleast trendnya adalah menaik.. bukan macam hari hari yang sebelumnya.. syukur sangat..

Hari ke lima, demam dah kebah.. platelet tak naik sangat.. baru dapat 35 je.. kawan dia, dengan baik hati telah memberikan sup ketam. geram je aku tengok ketam tu.. pakkal la aku ni ada alahan dengan benda benda ni semua.. grrrrr

Esoknya, bila hari ke enam, pagi pagi lagi nurse dah amik darah... syukur sangat bila dapat tahu platelet dah naik jadi 90.. banyak gila.. mungkin sebab sup ketam tu kot.. allhamdulillah.. tapi sup ketam tu mmg Nampak sedap.. hahaha. TQ farah dan azhar ngan anak dia Imran..

So, semalam secara rasminya wife aku discharge dari KPJ. Tq juga pada dr yang merawat dan nurse kat sana.. so far, kalau compare KPJ nie dengan lain lain hospital swasta yang aku pegi, ni adalah antara yang baik.. aku bagi 3 bintang..

apa pegajaran daripada semua ini? nanti aku akan listkan pengajaran yang aku dapat.. semua benda yang berlaku mmg ada hikmah.. kita yang Nampak atau buat buat tak Nampak je..




No comments:

Post a Comment