Tuesday 28 October 2014

Pernahkah Anda Senyum Pada Orang, Tapi Orang Tu Buat Bodoh Je..?

Dalam Islam, senyum tu kan sedekah.. tapi pernah tak dalam hidup kita, kita senyum kat orang, tapi orang yang kita senyum tu buat bodoh je.? Hehe.. actually aku banyak kali mengalami peristiwa macam nie.. bukan sekali, tapi lebih dari tiga kali..
 
Terbaru, semalam masa aku ke satu bangunan kerajaan di JB. Masuk dalam lift. Masa tu aku nak ke tingkat 7. Tiba tiba dalam perjalanan ke tingkat 7 tu, kat tingkat 4 ada satu brader masuk. Sebab dia pandang aku, dan aku pandang dia, aku pun senyum la kat dia.. punya la paisay.. dia buat muka toya je.. nasib baik la dalam lift tu cuma aku ngan dia je.. aku rasa macam nak terajang je muka dia masa tu.. kot ya pun kan.. senyum la balik kat aku.. aku bukan nak duit dia pun.. just reply je senyum aku.. hahaha..
 
Apa kemungkinan yang dia tak reply senyum aku..
 
1. Dia bad mood..
Orang laki pun ada bad mood jugak. Ingat orang pempuan je ke.. iye la.. kalau orang pempuan, time dia bad mood je, sure dia akan salahkan hormon dalam badan yang tak stabil .. (alasan biasa la kan..) kalau mintak MC pun selalunya guna alasan yang sama.. hehe.. tapi orang laki tak la sampai melibatkan hormon. Orang laki nie, kalau dia bad mood, ada 4 sebab je.. Pertama, sebab perempuan (kalau dah kahwin, sebab wife dia la.. kalau lom kahwin, sebab gf dia la.. ) kedua sebab duit.. semalam kan hujung bulan 1/4 terakhir bulan.. biasa la kan.. poket nipis.. ketiga sebab family.. kalau kat rumah anak buat hal.. wife lupa nak gosok baju, anak merengek masa nak bersiap nak g sekolah.. sure dia nie akan stress dan bad mood dan yang last sekali sebab kerja.. kena marah ngan bos pempuan, kawan sepejabat pinjam duit tak nak return balik, tapi boleh beli barang baru.. hahaha.. tu yang bad mood dia tu..
 
2. Dia tak nampak aku..
Ada sesetengah orang yang kadang dia tengok sesuatu tu.. contohnya tengok aku, tapi fikirannya bertempiaran tah ke mana mana tah.. so dia ni macam tengok kat kita.. tapi actually tak pun.. ada jugak dalam banyak kes, dia nie juling air.. ala.. juling yang sikit sikit tu.. so mata tengok arah kita, tapi yang dia nampak dinding ..
 
3. Aku bukan gurgle..
Masa tu aku mmg la pakai kemeja dan seluar jeans. iye la kan.. time keja.. g pulak kat bangunan kerajaan.. so kena la pakai sopan sikit semata mata nak menunjukan aku nie adalah lelaki tulen. Tapi rasanya kalau aku pakai yang menjolok mata, sure dia tengok aku atas bawah, dia dia senyum kat aku dulu..
 
4. Kot dia ingat aku ni gay..
Ada sesetengah orang terutamanya orang dari negara ketiga, yang kerja di Malaysia, bila jalan walaupun sama jantina, tapi diaorang suka pegang pegang tangan.. ala ala mesra gitu ekk. mungkin dia ingat aku nie wak indon agaknya.. muka pun ala ala orang orang kepulauan papua je.. hehehe.. nak senyum pun seram.. haha.. takut sangat aku gigit tengkuk dia macam kucing gendong anak dia.. haha
 
Actually, kalau kita balas senyum orang tak salah pun.. bukannya kita kena bayar pun.. just gerakan otot pipi dan bibir, untuk membolehkan bibir kita terherot dan menghasilkan senyuman.. ekk

No comments:

Post a Comment