Thursday 23 October 2014

MH370 Vs MH17 : Media Mana Yang Kita Nak Rujuk

Peristiwa kehilangan kapal terbang MAS - MH370 nampaknya semangkin dilupakan. Kalau ikut logik, dengan kecanggihan satelit negara negara kuasa besar macam China, US, France, GB dan Rusia yang berlegar legar mengelilingi bumi, namun tak satu pun yang dapat mengesan kedudukan terakhir MH370 secara tepat. Paling akhir apabila satelit France yang mengesan cebisan yang saiznya agak besar di Lautan Hindi, tapi bila cari balik, tak jumpa pun.. Takkan la dalam banyak banyak satelit yang mengorbit kawasan tersebut, satu pun tak boleh capture kapal terbang tu kan.. hehe. lawak je bunyinya kan. 

Dan, masa kehilangan MH370, semua orang tidak digalakkan untuk mendengar berita daripada media US macam CNN malah BBC sekalipun. Sebabnya? Sebab laporan mereka dianggap berat sebelah dan lebih kepada andaian daripada fakta. Kan? Aku pun setuju sangat. Sebab banyak sangat andaian fiction dalam laporan berita. 

Tapi, lain sangat bila berlaku nahas MH17. Semua orang seakan menyokong dan mengiakan berita daripada US, Australia dan kawan kawan mereka.. Sedangkan, sepatutnya kita pun kena tengok jugak berita daripada sebelah Rusia.. 

Ada beberapa sebab, pertamanya kita memang biasa dengan bahasa Inggeris. Sejak zaman tuk nenek kita memang kita dah biasa dengan bahasa Inggeris. Tapi bahasa Rusia?? Sorang pun tak faham. Daripada pening pening kepala, baik tak payah baca. Sedangkan, dengan teknologi sekarang (Google Translate), kita boleh je kalau nak copy paste tulisan dalam berita dalam bahasa Rusia, terus direct translate ke bahasa Inggeris atau bahasa Melayu sekalipun. Nak atau tak je.. 

Banyak berita yang dilaporkan oleh Malaysia news macam kurang tepat je.. dan bercanggah dengan apa yang media Rusia laporkan.. 

Rajin rajinkan la tengok Google Translate dan berita Rusia..

No comments:

Post a Comment