Wednesday 8 October 2014

Nyamuk Tiruk : Bahaya Demam Denggi

Semalam aku cuti. Emergency leave. Wife aku demam. Sehari sebelum tu kat tangan dia macam ada merah merah. Aku tanya dia, apa last sekali yang dia makan sebelum kena macam tu. Dia kata, makan pau masa lunch tengahari.. konon nak diet la tu.. hehe.. so aku suspect, kandungan pau tu sendiri menyebabkan tangan dia jadi merah merah..

Pagi semalam, masa bangun tido, aku tengok merah merah kat tangan dia dah merebak kat tempat lain pulak.. ada sampai kat belakang badan, kaki dan lain lain.. tah macam mana boleh terfikir tentang denggi. Sebab pagi tu pun badan dia panas jugak.. so, aku takut dia kena denggi.. pagi semalam bawak ke klinik kat Air Biru Pasir Gudang.. Buat test semua, confirm kena denggi. Terus kena refer ke KPJ Pasir Gudang.

Dr buat test sekali lagi.. mmg confirm kena denggi. Cuma, merah merah kat tangan dan lain lain anggota tu bukan sebab dan tanda tanda denggi la.. alahan kata doctor.. So, apa yang aku cakap sebelum nie mmg betul la.. hehehe..

Tadi masa aku duduk kejap, sempat aku cari tentang demam denggi nie.. Rupanya ada dua jenis denggi nie.. Satu denggi biasa (orang perubatan panggil denggi klasikal) dan satu lagi adalah demam denggi berdarah.

Kalau demam denggi biasa nie, pesakit akan menunjukkan gejala demam, ruam, sakit badan, sakit sendi dan sakit otot. Gejala penyakit ini biasanya tidak teruk dan jarang menyebabkan kematian. Demam jenis ini juga pernah dinamakan 'demam patah tulang' atau 'breakbone fever'. Sebabnya, dia akan rasa kat tulang tulang kita. Even, kalau kita sentuh permukaan tangan kita dengan lembut sekalipun, akan terasa sakit gila..

Demam denggi berdarah pulak, Biasanya terjadi di kalangan kanak-kanak terutama dalam lingkungan umur 2-13 tahun. Pada tahap awal (selama 2-4 hari) gejala yang dihidapi adalah sama seperti demam denggi klasikal dan diikuti oleh tahap yang lebih teruk dengan gejala seperti tekanan darah rendah, ruam dan bintik-bintik merah di badan, perdarahan gusi, berak berdarah (najis berwarna hitam) disertai dengan sawan dan tidak sedar diri. Ia sering menyebabkan kematian jika rawatan tidak diberikan dengan segera. Ia juga dipanggil sebagai 'demam berdarah Filipina'. Walaupun kebanyakan yang kena denggi berdarah nie adalah kanak kanak, tapi orang dewasa juga terdedah kepada risiko yang sama. Antara puncanya adalah, antibody yang rendah atau lemah.

Kan selalu kalau kita demam, atau batuk ke apa ke, kita rajin makan atau minum antibiotic kan.. sebenarnya kurang elok.. sebab dalam dia membunuh bakteria yang jahat, dia akan membunuh bakteria yang baik jugak.. so, kalau nak bagus, jangan makan antibiotic, biarkan je bakteria baik lawan dengan bakteria jahat...

Boring gila sebenarnya kalau orang yang hari hari tido dengan kita, tiba tiba satu malam tu kita tido ngan anak anak je... rindu gila kat orang umah aku... doakan dia cepat sembuh.. amin...

No comments:

Post a Comment