Thursday 25 June 2020

Emas : Sampai bila pun nilainya tetap sama


Masa saya kecik kecik dulu, sekitar tahun 80an, saya sekalu ikut emak ke kedai emas untuk beli beli barang kemas. Masa tu harga emas sekitar RM20-RM30 satu gram. 

Waktu tu bila beli emas, emak tak pernah beli emas yang bawah 10g. Dia pun tak pernah merungut tentang harga yang dia bayar untuk membeli emas tu. Kalau tak silap, dia cuma try dua tiga barang kemas yang dia rasa berkenan, then dia akan pilih terus dibelinya. 

Dia tak pernah pun merungut pasal harga emas mahal time tu, walaupun time tu dia hanya bekerja sebagai penoreh getah serta melakukan kerja kerja kampung yang lain. 

Time tu, sekali beli emas, kadang cecah Rm500 jugak la. Time tu dengan RM500 tu, dapat beli 25g macam tu. 

Ada sekali masa saya balik kampung, then saya tanya emak pasal masa dia beli emas dulu.

Rupanya, dia beli bukan sebab harga emas segram tu berapa. Tapi dia dah sediakan dulu budgetnya. Contoh, dia dah ada RM500 time tu, then baru dia pegi kedai emas untuk beli.

Bila macam tu, dia tak kisah pun dia akan dapat berapa gram emas, tapi yang penting bagi dia ada adalah dengan budget yang dia ada, berapa gram dia akan dapat. Macam tu la rutin dia setiap beberapa bulan. Sampai la sekarang. 

Just nak share, sebenarnya nilai emas dari dulu sampai sekarang masih sama, dan tak pernah lagi berubah. Yang berubah adalah harganya. Bayangkan la ekk, kalau masa tu mak saya menyimpan 25g setiap bulan, sekarang dia dah bergelar jutawan agaknya kan. 

Sama la macam kita sekarang, kalau sebtiap bulan kita menyimpan 1g, cukup 12 bulan kita dah ada 12g. Kalau darapkan dengan 5 tahun, berapa agaknya yang kita dapat simpan kan, rasa rasa boleh jadi jutawan tak kalau kita simpan selama10 tahun

No comments:

Post a Comment