Monday 22 June 2020

Paska Covid19 : Yang Sure dan Yang Samar Samar

Satu dunia terkesan dengan virus corona.
Ekonomi tak berjalan. Sekolah, kolej dan University banyak yang ditutup dan belum beroperasi semula, ramai yang hilang pekerjaan, business banyak yang gulung tikar. Semuanya kena hadap

Yang pasti - apa apa sektor yang telah kembali, teruskanlah. Bagi perniagaan yang terkesan teruk, bila dah restart, jangan la kenakan harga yang melampau pada customer, sian pada customer. Ada jugak yang bila bukak semula perniagaan, mula la cantas harga yang boleh bikin kawan kawan peniaga sakit hati, dek kononnya nak raih pelanggan dengan menawarkan harga yang murah gila, ironinya, sebab biar dapat on par, daripada tak dapat langsung.

Kalau di Malaysia, gov sediakan banyak bantuan, dengan skim gaji perkeso, kwsp, morotorium, penjana, skim pinjaman tanpa faedah dan lain lain la. Sapa yang rasa dirinya layak utk apply, silakan. Mana yang tahu dirinya tak layak sebab masih berkemampuan, sudah sudah la tu percubaan mengambil hak orang lain. 

Yang ta sure - penawar bagi coronavirus masih belum ada. Ada sesetengah negara, coronavirus masih boleh dikawal dengan ubat sedia ada, contohnya ubat malaria dan lain lain, so tak la nampak panik sangat dengan yang dikatakan pendemik ni.

Tahap bahaya coronavirus pun masih belum dipastikan. Ya memang betul yang rate kematian yang betul betul disebabkan coronavirus pun masih samar samar. Sampaikan Dr Norhisham pun ada bagitau yang punca kematian pesakit coronavirus yang dalam masa yang sama menghidap penyakit yang lain pun susah nak di klasifikasikan. Berbeza dengan angka kematian di Singapore, yang mana mereka sangat teliti dengan penetapan punca kematian — sebab tu la rate kematian sangat rendah kalau nak dibandingkan dengan jumlah jangkitan.

Punca jangkitan pun masih dalam kajian para saintis. 

Kejadian bermula dari mana pun masih dalam perbincangan sesama pemimpin negara. Orang kalau dah berak kat tengah jalan mana la ada yang mengaku kan. China cakap us yang buat, usa pulak tuduh China

Setakat ini, memakai topeng muka masih belum ada mana mana saintis dapat buktikan keberkesanannya. Sampaikan gov boleh bagi kelonggaran, kalau nak masuk permis kjaan, boleh nak pakai atau tak pakai di permis tersebut.

Kalau korang rasa selesa, teruskanlah dengan apa yang korang buat sekarang. Kalau rasa tak selesa, stop dulu

#singapore #makananginsingapore #makan #endikbuang

No comments:

Post a Comment