Sunday 21 June 2020

Travel Business : Relevant lagi ke?

Sejak awal 2020, bila mula mula Covid19 singgah ke China, dan sikit sikit merebak ke seluruh dunia, ramai yang tak menjangka bahawa kesan yang agak teruk jugak pada banyak industri.

Masing masing beranggapan bahawa virus Corona ni biasa biasa je. Macam selesema biasa. 

Rupa rupanya, impaknya bukan sekadar kesihatan, tapi banya jugak yang terkena tempias. 

Ironinya, bukan la coronavirus tu semata mata. Tapi disebabkan terlalu ramai yang Kia see, sampai terpaksa tutup kedai kedai, kilang, dan lain lain perusahaaan. Lalu, sistem ekonomi pun hampir lumpuh disebabkan kurangnya aktiviti ekonomi. 

Industri pelancongan antara yang terjejas teruk. Qatar Airways, British Airways, Airasia, Virgin Airways dan banyak lagi airline yang terpaksa cut cost dengan pemberhentian pekerja. Sadis. Memang sadis. 

Kenapa sampai tutup operasi? No choice, sebab tak ada orang yang menggunakan perkhidmatan penerbangan. Nak g mana je. Tak boleh nak jalan jalan - makan angin dan urusan kerja.

Tu belum lagi hotel hotel besar yang mengambil langkah yang sama. Gulung tikar. Kenapa? Sebab yang sama, tak ada orang yang stay kat hotel atas urusan melancong atau kerja. Die

Jadinya, sebab ramai pemain industri yang tak sure lagi bila ekonomi dunia akan dibuka, masing masing ambil langkah untuk close down sama ada untuk terus tutup atau buat sementara saja. 

Bagi yang ada cash reserve, mungkin boleh je untuk stay in the market dan buat apa apa kerja untuk survive, dan menunggu masa untuk comeback. Ramai je yang dah tak sabar nak buat comeback, cuma tak tau lagi masanya bila. 

Untuk beberapa bulan mendatang ni, mana yang boleh stay, stay lah. Mana yang rasa tak boleh stay, fikirkan masa depan, kalau perlu tekan exit button, tekan la. 

#covid19 #staysafe #endikbuang

No comments:

Post a Comment